Trwa nabór na Trening Umiejętności społecznych dla dzieci 7-17 lat | Serdeczne warsztaty zimowe dla dzieci 7-17 lat | Grupę zapobiegania nawrotom uzależnienia
786 804 400 Pn-Pt : 8:00 - 20:00, Sb: 9:00-13:00

Jak pomóc dziecku z ADHD w edukacji i życiu codziennym?

Trudności w funkcjonowaniu nie są jedynie domeną dorosłych, mogą dotyczyć również najmłodszych, a niektórzy z nich niestety mierzą się z wyzwaniami, utrudniającymi im realizowanie codziennych obowiązków. ADHD u dziecka to jedno z najczęściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych, które wpływa na koncentrację, impulsywność i aktywność ruchową. Wielu rodziców, których pociecha zmaga się z takimi trudnościami, zastanawia się, jak zdiagnozować ADHD u dziecka, jakie są przyczyny, oraz jak pomóc dziecku z ADHD w edukacji i życiu codziennym. Jednak warto wiedzieć, że odpowiednie wsparcie może znacząco poprawić samopoczucie najmłodszych, zarówno w szkole, jak i w domu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zagadnieniom związanym z ADHD u dziecka — zapraszamy do lektury!

Jakie są objawy ADHD u dziecka? ADHD u dziecka – diagnoza

Spis treści:

1. Jakie są objawy ADHD u dziecka? ADHD u dziecka – diagnoza. 

2.  Jak ADHD wpływa na funkcjonowanie dziecka?

3. ADHD u dziecka – leczenie. 

4. Jakie metody nauczania aą najskuteczniejsze u dziecka z ADHD? Jak wspierać samodzielność i organizację czasu?

5. Bibliografia.


1. Jakie są objawy ADHD u dziecka? ADHD u dziecka – diagnoza.

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, może dawać pierwsze oznaki już we wczesnym dzieciństwie. Oczywiście to, jakie są objawy ADHD u dziecka może zależeć chociażby od jego indywidualnych cech, czy poziomu wsparcia otrzymywanego od rodziców, jednak najczęściej występujące to:

  • Problemy z koncentracją uwagi: dziecko nie może się skupić na zadaniu, łatwo się rozprasza i ma trudności z dokończeniem tego, co zaczęło.
  • Impulsywność: działa bez zastanowienia, często przerywa rozmowy, nie potrafi poczekać na swoją kolej.
  • Nadmierna ruchliwość: dziecko jest w ciągłym ruchu — wierci się, biega, nawet w sytuacjach wymagających zachowania spokoju (np. w szkole).
  • Zapominanie o codziennych obowiązkach: przykładowo zapomina zabrać książki do szkoły.
  • Gubienie rzeczy: często nie pamięta, gdzie coś zostawiło.

Niektóre trudności można zaobserwować już u najmłodszych, na przykład objawy ADHD u rocznego dziecka mogą obejmować nadmierną aktywność, trudności ze snem, czy problemy z samoregulacją emocji. Jeśli symptomy utrzymują się przez dłuższy czas oraz znacząco wpływają na codzienne życie, zarówno pociechy, jak i całej rodziny, warto rozważyć konsultację ze specjalistą. Gdy podejrzewamy ADHD u dziecka, diagnoza opiera się na wywiadzie, obserwacji zachowania oraz specjalistycznych testach psychologicznych.

Jak ADHD wpływa na funkcjonowanie dziecka?

2. Jak ADHD wpływa na funkcjonowanie dziecka?

Niestety występowanie tych przykrych symptomów wywołuje wiele trudności zarówno w szkole, jak i w domu — przyjrzyjmy się więc bliżej, jak ADHD wpływa na funkcjonowanie dziecka? Objawy ADHD mogą prowadzić do problemów z nauką, ponieważ powodują obniżenie koncentracji uwagi i kłopoty z organizacją pracy. Wpływa to niekorzystnie na wyniki w nauce — dziecko może być inteligentne, ale brak skupienia powoduje gorsze oceny. Również relacje społeczne bywają utrudnione, gdyż impulsywność i nadmierna ruchliwość niekiedy prowadzą do konfliktów, braku zrozumienia, a nawet wykluczenia z grupy. Z kolei częste uwagi od nauczycieli oraz trudności w relacjach rówieśniczych mogą obniżać samoocenę dziecka, co tylko potęguje jego trudności. Natomiast w domu, rodzice często zauważają, że ich pociecha łatwo się frustruje, szybko wpada w złość i ma trudności z przestrzeganiem zasad. Pamiętajmy, że wsparcie oraz odpowiednie strategie działania mogą pomóc zminimalizować te problemy i poprawić funkcjonowanie dziecka.

3. ADHD u dziecka – leczenie.

Wielu rodziców zastanawia się, jak leczyć ADHD u dziecka. Leczenie ADHD nie polega wyłącznie na farmakoterapii, ale obejmuje również terapie behawioralne, odpowiednie podejście wychowawcze i wsparcie psychoedukacyjne. Terapia umożliwia dziecku w naukę samokontroli i radzenia sobie z emocjami, a więc wsparcie psychologiczne jest niezwykle ważne, ponieważ pomaga zarówno dziecku, jak i jego rodzinie lepiej radzić sobie z wyzwaniami. Z kolei farmakoterapia bywa stosowana pomocniczo, aby załagodzić nieprzyjemne objawy — jednak zawsze pod ścisłą kontrolą lekarza psychiatry. Oprócz tego ważny jest zdrowy styl życia, czyli regularna aktywność fizyczna, odpowiednia dieta oraz dbałość o optymalną ilość snu, które korzystnie wpływają na samopoczucie dziecka z ADHD. Także współpraca z wychowawcą i innymi członkami zespołu w szkole lub przedszkolu zapewnia lepsze środowisko do rozwoju i większe zrozumienie. Najważniejsze jednak to aby dostosować oddziaływania do potrzeb i objawów pociechy.

ADHD u dziecka – leczenie.

4. Jakie metody nauczania są najskuteczniejsze u dziecka z ADHD? Jak wspierać samodzielność i organizację czasu?

Dzieci z taką diagnozą wymagają specjalnego podejścia edukacyjnego, które uwzględni ich trudności z nadruchliwością, koncentracją i organizacją, warto więc wiedzieć, jakie metody nauczania są najskuteczniejsze u dziecka z ADHD. W takim przypadku nauka przez działanie często przynosi lepsze efekty niż tradycyjne metody, ponieważ dziecko lepiej przyswaja wiedzę, gdy może być jednocześnie aktywne. Z kolei materiał powinien być podzielony na krótsze części, a przerwy dostosowane do możliwości. Ważne są też jasne zasady i codzienna rutyna, ponieważ pomagają w organizacji czasu, podobnie jak konsekwentne przypominanie o obowiązkach. Warto zwrócić uwagę na eliminowanie rozpraszaczy, takich jak hałas i nadmiar bodźców wizualnych, które mogą utrudniać koncentrację na zadaniu. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele powinni się zainteresować tym, jak wspierać samodzielność i organizację czasu dziecka z ADHD, bo dzięki temu ma ono szansę na wykorzystanie swojego potencjału, talentów oraz rozwój społeczny i emocjonalny, a przy tym nie czuje się odrzucane przez swoją odmienność

5. Bibliografia.

    • Szada-Borzyszkowska, J. (2010). Dziecko z ADHD wyzwaniem dla nauczycieli i rodziców. Edukacja dziecka – mity i fakty, pod redakcją Elżbiety Jaszczyszyn i Jolanty Szada-Borzyszkowskiej, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2010, ISBN 978-83-61209-39-3.

    • Zając, D.(2024). Jak skutecznie wspierać ucznia z ADHD w szkole? Wskazówki dla nauczycieli. Pobrano z: https://e-forum.pl/uploads/productCmsFiles/3f7256fb722001e.pdf [dostęp 11.03.2025 r.]

Podobne artykuły

Na naszym blogu dzielimy się z Tobą nie tylko ważnymi informacjami z zakresu rozwiązywania problemów za pomocą psychoterapii, ale także dajemy Ci wskazówki i gotowe rozwiązania, tak, aby było Ci na co dzień lżej na sercu.

RODO

Polityka prywatności