Trwa nabór na wakacyjne warsztaty rozwojowe dla dzieci w wieku 7-12 lat.
786 804 400 Pn-Pt : 8:00 - 20:00, Sb: 9:00-13:00

Jak nie przenosić stresu z pracy do domu

Często wracasz z pracy, czując podenerwowanie lub niepokój? Rozładowujesz na najbliższych napięcie nagromadzone w wyniku wypełnionego obowiązkami dnia? Nierzadko żałujesz swojego zachowania, ale nie potrafisz samodzielnie hamować swoich reakcji? Najwyraźniej w Twoim życiu zapanowała nierównowaga wywołana przynoszeniem pracy do domu. Jak się przed tym ustrzec i osiągnąć zdrowy balans? Innymi słowy: jak nie przenosić stresu z pracy do domu?

Przenoszenie stresu z pracy do domu – jak to się dzieje?

Nie musisz zajmować wysokiego stanowiska w firmie czy mieć na sobie dużej odpowiedzialności, by zawładną Tobą przewlekły stres. Generowany jest on w wyniku nakładania się na siebie wielu różnych czynników jak:

  • środowisko pracy,
  • współpracownicy,
  • godziny pracy,
  • system pracy,
  • wynagrodzenie.

Niestety dla wielu ludzi niemożliwym jest odcięcie się od działalności zawodowej i zapomnienie o niej zaraz po wyjściu z budynku firmy. Tym samym narażają swoje relacje z bliskimi na wyładowanie własnej frustracji.

Badania potwierdzają, iż osoby źle traktowane w pracy z większym prawdopodobieństwem będą w ten sam sposób traktować swoich bliskich. Jeśli szef obraża Cię na forum lub współpracownicy nadwyrężają Twoją uprzejmość, wykorzystując Cię do wypełniania swoich zadań – bardzo możliwe, że w ten sam sposób będziesz postępować wobec członków swojej rodziny.

Naukowcy z Uniwersytetu na Florydzie odkryli*, że bycie źle traktowanym w pracy zmniejsza umiejętności związane z kontrolowaniem swojego zachowania, reakcji oraz emocji. W wyniku czego dochodzi do wypowiadania krzywdzących słów, których później się żałuje. Wyniki pokazały również, że sen i aktywność to dwa kluczowe czynniki, które pomagają redukować wpływ stresu i wzmacniać samokontrolę.

Jak nie przenosić stresu z pracy do domu: zarządzaj skutecznie własnym stresem

Sen

Sen jest ważnym elementem dbałości o zdrowie fizyczne i psychiczne. Zapewnia regenerację i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, ale przede wszystkim też systemu nerwowego, który po stresującym dniu w pracy jest niesamowicie przeciążony. Sen wpływa także pozytywnie na naszą skuteczność, efektywność oraz samopoczucie.

Aktywność

Ćwicząc na siłowni, biegając czy wybierając jakąkolwiek inną aktywność nasz organizm wydziela endorfiny. Endorfiny to tzw. hormony szczęścia, które odpowiedzialne są za zadowolenie z siebie i dobre samopoczucie. Sport pomoże Ci skierować umysł na odpowiednie tory. Wprowadzając ciało w ruch, wspomagasz także układ krążenia oraz układ trawienny.

Techniki oddechowe

Pomóc mogą Ci również techniki oddechowe polegające na pogłębianiu i spowalnianiu oddechu. Wysyłają sygnały do Twojego ciała, które – w odpowiedzi na nie – uspokaja się. Regularne ich stosowanie pomaga osiągnąć wewnętrzny spokój, lepsze zdrowie oraz samopoczucie, a także skutecznie redukuje stres.

Wizualizacja

blank

Stwórz w głowie wizualizację, która będzie przedstawiała Ciebie, kiedy opuszczasz miejsce pracy i zostawiasz za sobą wszystkie negatywne zdarzenia minionego dnia. Przekonaj się, jaka wizja najlepiej sprawdza się w Twoim przypadku. Dla jednych może to być obraz wodospadu, wody, która zmywa z Ciebie wszystkie negatywne emocje. Inni wyobrażają sobie, jak z wydechem pozbywają się stresu i frustracji, a z wdechem napełniają się pozytywną energią.

Relaks

Zrelaksuj się. Zastanów się, co pomaga Ci się rozluźnić, zapomnieć o przykrych sprawach. Jeśli lubisz jazdę na rowerze, wsiądź na rower po pracy. Jeśli wolisz posłuchać muzyki, obejrzeć odcinek serialu komediowego lub wziąć długą kąpiel z pianą – pozwól sobie na to zaraz po przyjściu do domu. Więcej na temat odpoczynku dowiesz się w artykule Jak nauczyć się odpoczywać.

Uwalnianie emocji

Pozwól sobie na upust emocji. Wiele osób obawia się płaczu, odczytując to jako objaw słabości i bezsilności. Tymczasem problem z wyrażaniem uczuć może skutecznie zablokować możliwość pracy nad tymi emocjami.

Medytacja

Na koniec, nie należy zapominać o medytacji, która – praktykowana regularnie – pomaga: zdystansować się od problemów oraz spraw związanych z pracą i nie tylko. Dodatkowo ułatwia ona zachowywanie spokoju oraz wpływa pozytywnie na Twoje zdrowie psychiczne, ale i fizyczne.

Zawalcz o swoje dobre samopoczucie

Kontrolowanie własnych emocji po dniu ciężkiej pracy jest nie lada wyzwaniem. Będąc jednak systematycznym i zdyscyplinowanym – pracując nad sobą oraz nad poprawą relacji z najbliższymi – można osiągnąć wiele korzyści zarówno dla zdrowia psychicznego jak i fizycznego. Jeśli potrzebujesz pomocy ze znalezieniem odpowiedniej dla siebie techniki radzenia sobie ze stresem, zgłoś się do nas na konsultacje psychologiczne.

*źródło: https://www.ucf.edu/news/study-shows-exercise-sleep-keys-keeping-employees-bringing-home-work-frustrations/

Podobne artykuły

Na naszym blogu dzielimy się z Tobą nie tylko ważnymi informacjami z zakresu rozwiązywania problemów za pomocą psychoterapii, ale także dajemy Ci wskazówki i gotowe rozwiązania, tak, aby było Ci na co dzień lżej na sercu.

RODO

Polityka prywatności